,,Criza şcolii azi e mai ales o criză a atmosferei. Pedagogia progresează mereu, dar educaţia scade în măsură corespunzătoare sau chiar mai mult, ca şi când pentru fiecare pas înainte al pedagogiei, educaţia ar trebui să dea unul sau mai mulţi îndărăt! Marea vitregie a procesului educativ în vremea noastră provine din faptul că trebuie să luptăm contra unei rele atmosfere care înconjoară, ca nişte nefaste cercuri concentrice, opera şcolii, iar adesea pătrunde chiar înăuntrul acesteia. De aceea, mai ales azi, educatorul e obligat să formeze o atmosferă prielnică măcar în cuprinsul şcolii, în măsura în care aceasta mai e cu putinţă, şcoala jucând, în această direcţie şi în oarecare măsură, rolul de refugiu şi de salvare, pe care îl juca natura în concepţia şi imaginaţia lui Rousseau.”
,,Ora de religie schimbă sensul zilei pentru elev, dându‑i o înfăţişare mai reculeasă, mai sărbătorească. Aşa cum pentru creştini, şi mai ales pentru ţăranii noştri, sărbătoarea începe oarecum din ajun, de la apusul soarelui, ajunul având şi el unele blânde fulgurări excepţionale şi promisiuni prea curate, constituind ca un fel de uvertură festivă, tot aşa elevii trebuie să se pregătească de mai înainte pentru lecţia de religie, chiar din ajun, pentru ca a doua zi sufletul lor să aibă o rezonanţă sacră cât mai fidelă adevărurilor pe care le vor învăţa! Al doilea, în ziua când e lecţia de religie, elevii să aibă o atitudine mai armonioasă, să intre sufleteşte în regiuni mai alese, să‑şi amâne diferendele dintre ei, să se poarte cu o anume sfială de mare cuminţenie chiar cu câteva ore înainte de începerea lecţiei de religie. Ce pot face în alte zile, nu pot face în ziua aceasta! În special, şi în al treilea rând, ei trebuie obişnuiţi cu ideea că în timpul orei de religie e necesară o disciplină ideală, că e păcat ca atunci să se ţină de reclamaţii unul despre altul cum se întâmplă, din nefericire, adesea, stricând atmosfera religioasă.”
Selecţie după Vasile Băncilă, Iniţierea religioasă a copilului,
Editura Arhiepiscopiei Dunării de Jos, 2015