Ca urmare a vizitei întreprinse la Bucureşti, în perioada 24-29 octombrie 2013, de Mitropolitul Dionisie al Corintului – reprezentatul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe a Greciei şi delegatul Preafericitului Ieronim al II-lea al Atenei şi întregii Elade, cu ocazia sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor şi a comemorării anului omagial al Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena, Înaltpreasfinţitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, a vizitat Mitropolia Corintului în perioada 7-10 decembrie 2013, fiind însoţit de subsemnatul, de la Sectorul Relaţii Externe al Patriarhiei Române. Având ca scop principal participarea la sărbătoarea Sfântului Cuvios Patapie Egipteanul (8 decembrie), în ziua de sâmbătă, 7 decembrie 2013, Înaltpreasfinţitul Părinte Casian a slujit, alături de ÎPS Părinte Mitropolit Dionisie, slujba Vecerniei la Mănăstirea din oraşul Loutraki ridicată în cinstea Cuviosului. După ce au fost înălţate laude Sfântului Patapie, cei doi ierarhi au subliniat, în omiliile rostite cu acest prilej, importanţa sfinţilor în viaţa oamenilor şi în relaţiile dintre Biserici.
Totodată, ierarhii s-au închinat la moaştele Cuviosului Patapie, care se află în peştera unde acesta s-a nevoit o mare parte din viaţă, precum şi la cinstitul cap al Cuvioasei Ypomoni (,,Sfânta Răbdare”), mama ultimului împărat bizantin, cu numele Constantin. Şi primul împărat, Sf. Constantin cel Mare, şi acesta din urmă au fost ajutaţi de mame cu viaţă sfântă care au fost ulterior aşezate în calendarul Bisericii Ortodoxe universale.
A doua zi de dimineaţă, obştea Mănăstirii Sfântului Patapie s-a bucurat de Sfânta Liturghie arhierească, la care s-au unit în rugăciune înaintea Sfântului Altar nu doar ierarhii celor două Biserici Ortodoxe surori, ci şi credincioşii greci şi români din împrejurimi.
La sfârşitul slujbei, Înaltpreasfinţitul Părinte Casian a rostit un cuvânt în care a evidenţiat puterea tămăduitoare a Mântuitorului Hristos asupra sufletelor şi a trupurilor oamenilor, după cum reiese din pericopa evanghelică ce prezintă vindecarea femeii gârbove, precum şi darul oferit de Dumnezeu sfinţilor de a mijloci tămăduirea psiho-somatică a credincioşilor, transformând aşezămintele în care sunt cinstiţi sfinţii şi moaştele lor în adevărate spitale duhovniceşti. Însuşi Arhiepiscopul Dunării de Jos a mărturisit că se simte un pelerin pe Calea Sfinţilor, care caută vindecarea trupească şi sufletească, ajungând la Sfântul Patapie Vindecătorul, după ce mai înainte s-a închinat la moaştele Cuviosului Dimitrie Cel Nou, Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena, Sfântului Apostol Andrei şi Cuviosului Gheorghe de la Cernica. Totodată, ca o soluţie pentru ieşirea din criza spirituală, care se află şi la baza crizei materiale, Înaltpreasfinţitul Părinte Casian a sugerat medicamentul ascultării şi al răbdării, invitând pe toţi creştinii să se împărtăşească de harisma ascultării de la Cuviosul Patapie şi de virtutea răbdării de la Sfânta care poartă acest nume, Cuvioasa Ypomoni.
În semn de preţuire şi dreptmărturie a bunelor relaţii dintre Biserica Ortodoxă Română şi cea a Greciei, Înaltpreasfinţitul Părinte Casian i-a oferit Mitropolitului Dionisie o Sfântă Cruce realizată în Atelierele Patriarhiei Române.
Calea Sfinţilor tămăduitori a fost urmată de delegaţia Bisericii Ortodoxe Române şi în zilele următoare, când au fost vizitate Mănăstirea Maicii Domnului – Faneromeni, unde se află moaştele Sfântului Ierarh Sofronie al Ierusalimului, Mănăstirea Sfânta Treime din Eghina, unde se află moaştele, mormântul şi chilia Sfântului Ierarh Nectarie Taumaturgul, precum şi Mănăstirea Bunavestire din Nea Makri, Attiki, unde se află cinstitele moaşte şi copacul unde a fost martirizat Sfântul Cuvios Mucenic Efrem cel Nou.
Marţi, 10 decembrie 2013, în ultima zi a şederii Înaltpreafinţiei Sale în Grecia, Arhiepiscopul Dunării de Jos a luat masa împreună cu Mitropolitul Dionisie de Corint, la care a participat şi Preasfinţitul Gavriil, Episcop de Diauleia şi Secretar Şef al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe a Greciei, prin prezenţa căruia s-au confirmat încă o dată bunele relaţii dintre cele două Biserici surori.
Aurelian-Nicolae Iftimiu