
Olimpiada de Religie și cea de Cultură și Spiritualitate reprezintă un spațiu complex și profund, unde tinerii se întâlnesc cu dimensiunea sacră a existenței, depășind granițele simplei competiții academice. Aceste olimpiade nu sunt doar despre acumularea de cunoștințe, ci și despre o călătorie interioară, o explorare a valorilor fundamentale și a sensului vieții.
Cu aceste gânduri, au venit în data de 15 martie 2025, la Olimpiada de Religie, găzduită de Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri“ din municipiul Brăila, cei 80 de profesori de religie și 350 de elevi înscriși, de gimnaziu și liceu. Aducem apreciere fiecărui participant în parte, în special profesorilor de religie cu performanțe la faza națională, care anul acesta se va desfășura pentru clasele V‑VIII, în perioada 22‑27 mai 2025 la Slobozia, jud. Ialomița și pentru clasele IX‑XII, în aceeași perioadă, la Bacău, jud. Bacău. Felicităm profesorii: Constantina Soare, Școala Gimnazială „Vlaicu Vodă“ – Brăila, locul I la clasa a V‑a ‑ 10.00; prof. Nicoleta Pîrgaru, Școala Gimnazială ,,Mihai Eminescu“ – Brăila, locul I la clasa a VI‑a – 9.50; prof. Asimina Negulescu, Școala Gimnazială „Ion Băncilă“ – Brăila, locul I la clasa a VII‑a – 9.40; prof. Angel Pucheanu, Școala Gimnazială Unirea – Brăila, locul I la clasa a VIII‑a – 9.45; prof. Liliana Stănescu, Colegiul Național „Nicolae Iorga“ – Brăila, locul I la clasa a IX‑a ‑ 9.65 și locul I la clasa a XII‑a ‑ 8.65; prof. Loredana Vasiloancă, Liceul de Arte „Hariclea Darclee“ – Brăila, locul I la clasa a X‑a ‑ 9.90; prof. Florica Robitu, Liceul Teoretic ,,Constantin Angelescu“ – Ianca, locul I la clasa a XI‑a ‑ 9.30.
Pe 29 martie 2025, Olimpiada Interdisciplinară de Cultură și Spiritualitate Românească a fost găzduită de Colegiul Național „Nicolae Iorga“, din municipiul Brăila. La această competiție au participat 250 de elevi, care s‑au bucurat de subiecte deosebite, aducând împreună cele două dimensiuni ale educației creștine:
-
dimensiunea spirituală prin căutarea sensului (generându‑se astfel un cadru structurat pentru a explora întrebări esențiale despre existență, moralitate și transcendență, elevii fiind încurajați să reflecteze asupra propriei lor spiritualități și să își dezvolte o înțelegere mai profundă a credinței); prin dezvoltarea personală (elevii formându‑și un caracter puternic, bazat pe valori morale și etice) și prin conexiunea cu tradiția (elevii descoperind astfel bogăția patrimoniului spiritual și importanța acestuia în contextul societății contemporane).
-
dimensiunea culturală prin patrimoniul cultural (pentru că oferă elevilor înțelegerea rolului religiei în formarea identității culturale), dialogul interreligios (pentru că este esențial pentru promovarea toleranței și a înțelegerii reciproce ca spațiu de dialog deschis și respectuos între diferitele tradiții religioase) și valorile umane (pentru că pune accent pe valorile umane universale, cum ar fi iubirea, iertarea, dreptatea și pacea).
Olimpiada Interdisciplinară de Cultură și Spiritualitate Românească stimulează dorința de cunoaștere și încurajează elevii să exploreze diverse aspecte ale religiei și spiritualității neamului românesc. Deschiderea spre cunoaștere, pe care a propus‑o această competiție, a fost inițiată de colaborarea profesorilor de Limba şi literatura română și Religie, pe care îi felicităm. Au obținut rezultate peste nota 8.00 un număr de 82 de elevi, dintre care 8 elevi de gimnaziu și liceu s‑au calificat la faza națională. Această experiență va continua pentru elevii de liceu la Deva, jud. Hunedoara, în perioada 14‑18 mai 2025 și pentru elevii de gimnaziu la Mănăstirea Putna, jud. Suceava, în perioada 21‑25 mai 2025. Felicităm pe toți participanții la această competiție. Succes pe mai departe!
◆ „Participarea mea la Olimpiada de Religie și rezultatul obținut (9,30) au adus un plus valoare cunoștințelor mele și mi‑au întărit dorința de a deveni slujitor al Sfântului Altar și de a‑L sluji pe Dumnezeu în toate zilele vieții mele!“ (Andrei Ceaușescu, clasa a XI‑a B, Liceul Teoretic ,,Constantin Angelescu“ – Ianca“, jud. Brăila).
◆ „Anul acesta am avut onoarea și bucuria de a participa la Olimpiada de Religie, o experiență pe care nu o voi uita prea curând. Deși inițial am avut emoții și m‑am întrebat dacă mă voi descurca, însă am descoperit că această competiție nu este doar despre teste și note, ci despre o călătorie interioară, despre descoperirea credinței și aprofundarea cunoștințelor spirituale. Subiectele au fost un pic dificile, dar frumoase. M‑au făcut să reflectez mai profund asupra învățăturilor biblice, asupra valorilor morale și asupra modului în care credința poate influența viața de zi cu zi. În plus, am avut ocazia să întâlnesc alți elevi pasionați de acest domeniu, iar schimbul de idei cu ei mi‑a oferit o perspectivă mai largă asupra modului în care fiecare înțelege și trăiește credința. Cel mai important lucru pe care l‑am învățat de la această olimpiadă este că religia nu se rezumă doar la teorie, ci trebuie trăită și aplicată în faptele noastre. M‑a motivat să fiu mai bună, mai răbdătoare și mai înțelegătoare cu cei din jur. În final, sunt recunoscătoare pentru această experiență și pentru toți cei care m‑au sprijinit – familia, colegii și bineînțeles, doamna profesoară de Religie, care m‑a încurajat mereu să învăț nu doar pentru o notă bună, ci pentru sufletul meu. Dacă voi avea ocazia, aș participa din nou cu mare drag!“ (Teodora Stănilă, clasa a VI‑a A, Școala Gimnazială „Al. I. Cuza“ – Brăila).
◆ „Pentru mine această olimpiadă înseamnă apropiere față de Dumnezeu. Am învățat ce reprezintă iubirea în viețile noastre și cum se manifestă ea. Olimpiada nu este doar un concurs, ci este o modalitate de a privi dincolo de subiectele primite și de a înțelege tainele religiei, îmbinate cu elemente de limba și literatura română. Indiferent de rezultat, fiecare participant rămâne cu ceva în suflet. Eu am rămas cu iubirea nemărginită pe care am învățat să o împărtășesc. Olimpiada este o lecție pe care fiecare dintre noi o simte și o dezvoltă cu ajutorul cunoștințelor și al imaginației. Să fii un elev olimpic nu înseamnă neapărat să obții premii, ci să pătrunzi în interiorul subiectelor și pasiunii față de acel concurs. Astfel, Olimpiada de Cultură și Spiritualitate Românescă m‑a ajutat să privesc iubirea diferit, să mă apropii de Mântuitorul Hristos, să acumulez noi informații și să îmi dezvolt abilitățile“ (Larisa Rădulescu, clasa a VIII a, Școala Gimnazială „Fănuș Neagu“ – Brăila).
◆ „Olimpiada de Cultură și Spiritualitate este o competiție care își propune să promoveze cunoașterea și înțelegerea valorilor culturale și spirituale ale țării noastre. Participarea la faza județeană a acestei olimpiade a fost o experiență unică pentru mine. Am învățat lucruri noi despre cultura și spiritualitatea noastră, iar faptul că am avut ocazia să particip mi‑a dat o motivație suplimentară să studiez și mai mult. Atmosfera a fost foarte plăcută, iar întâlnirea cu alți tineri pasionați de aceleași subiecte a fost o oportunitate grozavă de a învăța și de a face schimb de idei. A fost o competiție care nu doar că mi‑a testat cunoștințele, dar m‑a și provocat să gândesc mai profund despre valorile culturale și spirituale. Cu siguranță, mi‑ar plăcea să particip și data viitoare, deoarece am simțit că am învățat multe și m‑am simțit împlinită de această experiență. Abia aștept să revin și să dau tot ce am mai bun!“ (Maria Pirpiliu, clasa a VI‑a, Școala Gimnazială „Fănuș Neagu“ – Brăila).
◆ „Olimpiada de Cultură și Spiritualitate Românească a fost o experiență extraordinară, care m‑a făcut să privesc tradițiile, valorile și credința cu alți ochi. Deși, inițial, am crezut că va fi o competiție ca oricare alta, mi‑am dat seama rapid că e mult mai mult de atât. În primul rând, subiectele au fost foarte interesante, punând accent pe literatură, istorie, teologie și artă, dar într‑un mod care m‑a făcut să reflectez profund. Nu a fost doar despre memorare, ci mai ales despre înțelegerea sensurilor profunde ale culturii noastre. Pe lângă partea competițională, atmosfera a fost una specială. Profesorii și organizatorii au fost foarte implicați, iar faptul că am cunoscut alți elevi pasionați de cultură a fost un mare plus. Am schimbat păreri, ne‑am împărtășit emoțiile și chiar am legat prietenii. În final, chiar dacă olimpiada a fost o provocare, am simțit că am plecat de acolo mai bogată sufletește. Nu doar că mi‑am testat cunoștințele, dar am învățat să privesc spiritualitatea ca pe o parte vie a identității noastre. Cu siguranță voi participa și anul viitor!“ (Andreea Giors, clasa a IX‑a, Colegiul Național „Nicolae Iorga“ – Brăila).
◆ „Pentru mine, Olimpiada de Cultură și Spiritualitate înseamnă mai mult decât un simplu concurs. Este locul în care două lumi esențiale pentru identitatea noastră – literatura și credința – se împletesc și își găsesc sensul împreună. Pe de o parte, este despre puterea cuvântului, despre limba română ca expresie a gândirii, a emoției și a memoriei colective. Pe de altă parte, este despre dimensiunea spirituală a existenței, despre întrebările profunde pe care ni le adresăm și despre valorile care ne definesc. Această olimpiadă înseamnă pentru mine mai mult decât o competiție, este un prilej de a crește, de a învăța, de a mă descoperi. Simt că nu îmi exersez doar gândirea, ci și că îmi îmbogățesc sufletul. Este o experiență pe care o trăiesc cu drag, cu emoție și cu recunoștință pentru tot ceea ce mă învață, știind că, indiferent de rezultat, voi pleca de acolo cu ceva valoros – o idee nouă, o perspectivă diferită sau, pur și simplu, certitudinea că merită să continui această căutare a cunoașterii și a înțelegerii mai profunde“ (Cristina Nișcov, clasa a XI‑a, Colegiul Național „Nicolae Iorga“ – Brăila).
◆ „Mi‑a plăcut mult să particip la Olimpiada de Cultura și Spiritualitate pentru ca am învățat lucruri noi despre religia noastră și mi‑am extins orizontul cultural personal. Subiectele au fost foarte accesibile, centrate pe interdisciplinaritate, iar atmosfera caldă și prietenoasă“ (Bianca Jercan, clasa a X‑a, Colegiul Național „Nicolae Iorga“ – Brăila).
◆ „Au fost subiecte abordabile şi frumoase care mi‑au oferit ocazia să mă exprim autentic, fără rețineri, lăsându‑mă cu totul purtat de Duhul Sfânt. Mi‑a plăcut mult tema eseului. Experiența Olimpiadei de Religie, pentru mine a însemnat o nouă oportunitate de a mă apropia de Preasfânta Treime“ (Valentin Dumitru, clasa a IX a Colegiul Național „Nicolae Iorga“ – Brăila).
◆ „Olimpiada de Religie este o experiență unică, care merge dincolo de simplele cunoștințe teoretice. Este mai mult decât un concurs – e o călătorie interioară, un prilej de a reflecta asupra valorilor credinței și modului în care acestea ne influențează viața de zi cu zi. Competiția în sine are o atmosferă aparte. Nu e vorba doar de a învăța texte și dogme, ci și de a înțelege sensurile profunde din spatele lor. Subiectele sunt provocatoare, uneori te pun în situația de a gândi dincolo de ceea ce ai citit în manuale. Trebuie să corelezi cunoștințele cu viața reală, să arăți că ai înțeles esența mesajului religios. Pe lângă latura intelectuală, olimpiada oferă și ocazia de a întâlni oameni cu aceleași preocupări. E fascinant să vezi cum fiecare participant are propria viziune, propriile trăiri, dar toți împărtășesc același interes pentru spiritualitate. Indiferent de rezultate, participarea la această competiție e valoroasă prin ceea ce te învață despre tine însuți și despre relația ta cu Dumnezeu. E o experiență care lasă o amprentă profundă în suflet“ (Cristian Nicolae Ariton, clasa a IX‑a, Colegiul Național „Nicolae Iorga“ – Brăila).
◆ „Anul acesta am participat atât la Olimpiada de Religie Ortodoxă, cât și la Olimpiada de Cultură și Spiritualitate Românească. De anul trecut, m‑am îndrăgostit de religie și am încercat să dau tot ce‑i mai bun în aceste două olimpiade, și s‑o fac mândră pe doamna profesoară de Religie, nu doar ca îndrumător, ci și o persoana bună și iubitoare, care a fost mereu alături de mine, indiferent de rezultate. Organizarea celor două olimpiade a fost de nota 10, organizatorii având cea mai mare grijă pentru noi. La amândouă am fost mai întâi la biserică, unde am primit Sfânta Taină a Împărtășaniei, apoi ne‑am îndreptat către sălile de clasă, unde am încercat să dăm tot ce‑i mai bun din noi, și să‑L bucurăm pe Dumnezeu prin lucrările noastre. Cu ajutorul Lui, am reușit să obțin locul I la ambele olimpiade, fiind mândră că‑mi voi reprezenta județul anul acesta, la fel cum anul trecut am avut onoarea să merg doar la faza națională a Olimpiadei de Religie Ortodoxă“ (Cristina Tăbârcă, clasa a VI‑a, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu“ – Brăila).
◆ „Participarea la etapa județeana a Olimpiadei de Religie a fost într‑adevăr o experiență plăcută și folositoare. De dimineață, pe nemâncate, fiind pregătiți prin Taina Spovedaniei și post, ne‑am împărtășit la biserica «Sf. Martiri Brâncoveni», după ce am participat la slujbă. După aceasta, am mers alături de profesori la Școala «Vasile Alecsandri», unde am susținut lucrarea. Cât timp am stat în biserică și apoi, pe drum, toate emoțiile au dispărut și au fost înlocuite de inspirație. Am fost conduși la sala de bagaje și apoi în clase. Subiectele ne‑au pus la încercare atât noțiunile teoretice, cât și modul nostru de a ne exprima credința, răspunzând la întrebările pe care le‑am avut. Am ales această materie datorită faptului că astfel mi‑am mărturisit credința în Sfânta Treime și mi‑am dezvoltat modul de exprimare al unei opinii, abilități ce cu siguranță mă vor ajuta la Evaluarea Națională. Mulțumesc doamnei profesoare de Religie și organizatorilor acestei olimpiade“ (Alexandru Ioan Bănică, clasa a VIII‑a, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu“ – Brăila).
◆ „Anul acesta am participat pentru prima dată la Olimpiada de Religie, cultul ortodox. Fiind elev în clasa a V‑a, a fost prima mea participare la o olimpiadă de religie. Deși am participat și la alte olimpiade, la alte discipline, la olimpiada de religie am simțit cu totul altceva. Totul a fost deosebit. De la participarea la Sfânta Liturghie, împărtășirea elevilor cu Trupul și Sângele lui Hristos, apoi binecuvântarea primită de la Arhiepiscopul Dunării de Jos, Înaltpreasfințitul Părinte Casian. Primirea deosebită la școală, încurajările, darurile, rugăciunea în comun, zâmbetele preoților şi ale profesorilor m‑au marcat profund.
Participarea mea a fost o experiență unică, mai ales că am obținut punctajul maxim. Dar, vreau să precizez că rezultatul obținut nu se datorează doar efortului depus de mine în asimilarea cunoștințelor, ci și muncii pe care a depus‑o doamna mea dirigintă, care este și profesorul meu de religie, căreia îi sunt recunoscător pentru răbdarea cu care mi‑a răspuns tuturor întrebărilor și pentru îndrumare. Am avut emoții, dar știu că acestea ajută la formarea noastră ca oameni, atunci când ele sunt constructive.
Mă bucur că am reușit performanța de a mă califica la etapa națională a olimpiadei de religie. Știu că acest lucru nu ar fi fost posibil fără ajutorul lui Dumnezeu și cred, de asemenea, că participarea mea la Sfânta Liturghie din fiecare duminică a avut o contribuție majoră“ (Ștefan Matei Lazăr, clasa a V‑a, Școala Gimnazială „Vlaicu Vodă“, Brăila).
◆ „Cu privire la organizarea olimpiadei, totul a fost foarte bine pus la punct, simțindu‑se la tot pasul un aer familiar. Pe moment, emoțiile de început dispăreau. Asistenții prezenți au fost și ei susținători și expliciți cu toți elevii. Mulțumim!“ (Andreea Popescu, clasa a VI‑a, Colegiul Naţional ,,D. P. Perpessicius“ – Brăila).
◆ „A participa la Olimpiada de Religie a fost o onoare pentru mine, deoarece am avut ocazia de a învăța lucruri noi despre religie, mi‑au fost testate cunoștințele și mi‑am făcut noi prieteni. Oamenii cunoscuți acolo au fost foarte drăguți și binevoitori, iar faptul că a venit preotul și ne‑a îndemnat să ne rugăm înainte de olimpiadă, m‑a ajutat enorm cu stăpânirea emoțiilor“ (Andreea Lungu, clasa a X‑a E, Liceul Teoretic „Panait Cerna“ – Brăila).
◆ „Experiența din cadrul Olimpiadei de Cultură si Spiritualitate Românească a fost cu adevărat una plăcută prin intermediul căreia am reușit să îmi depășesc limitele din sfera religioasă şi cea culturală. Întâmpinarea de la Liceul «Nicolae Iorga» a fost bine organizată, iar profesorii supraveghetori au fost la fel de primitori când am intrat în sălile de examen. Înainte de începerea probei, am fost binecuvântați de un preot care ne‑a transmis toate gândurile bune pentru a da tot ce e mai bun. Mă bucur mult că am avut ocazia să mă pregătesc pentru această olimpiadă care mi‑a oferit șansa să abordez teme actuale din literatură îmbinate cu spiritualitatea. Le sunt recunoscătoare profesorilor mei coordonatori“ (Emma Ionescu, clasa a XI‑a, Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu“ – Brăila).
Prof. Elena Cocîrlea
inspector pentru disciplina Religie, Brăila